Co to jest Metoda Krakowska?
Metoda Krakowska została opracowana przez prof. Jagodę Cieszyńską. Opiera się ona na wieloletnich doświadczeniach i pracy z dziećmi z zaburzoną komunikacją językową. Jest to specjalistyczna terapia, która w oparciu o aktualną wiedzę z dziedziny neurobiologii umożliwia właściwą i przede wszystkim symultaniczną, prawopółkulową i linearną, sekwencyjną, lewopółkulową stymulację tzw. funkcji poznawczych każdego dziecka. Podstawowym założeniem Metody Krakowskiej jest naśladowanie kolejnych etapów rozwoju dzieci zdrowych w celu ustalenia programu ćwiczeń dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi.
Przeznaczona jest dla dzieci;
- z zaburzeniami rozwoju takimi jak: autyzm, zespół Aspergera, afazja, alalia, zagrożenie dysleksją;
- z zaburzeniami genetycznymi takimi jak: Trisomia 21 chromosomu (Zespół Downa);
- zdrowych, których rodzice chcą zwiększyć możliwości intelektualne swoich pociech.
W procesie terapii ćwiczone są wszystkie sfery: postrzeganie wzrokowe, słuchowe, pamięć, koncentracja, mała i duża motoryka, naśladownictwo, umiejętności społeczne, zabawa i przede wszystkim komunikacja językowa. Podstawą prowadzonej terapii wszystkich dzieci jest nauka czytania metodą sylabową, której towarzyszą specjalnie opracowane ćwiczenia ogólnorozwojowe. W głównej mierze terapia skupia się na budowaniu języka w umyśle dziecka oraz na nauce komunikacji.
Wokół Metody Krakowskiej krąży wiele mitów. Jeden z nich to informacja, że jest to głównie nauka czytania. To nieprawda! Na Metodę Krakowską składa się wiele technik terapeutycznych i tylko stosowanie ich wszystkich przynosi zamierzone efekty. Zaletą metody jest holistyczne – całościowe spojrzenie na problemy i potrzeby dziecka. Terapeuta Metody Krakowskiej buduje nie tylko kompetencje komunikacyjne i językowe, ale ma również możliwość rozwijania pozostałych funkcji poznawczych.
Wielu rodziców ceni sobie tę metodę za to, że programowanie języka łączy się z wczesną nauką czytania oraz stymulacją wszystkich funkcji poznawczych.
Terapia prowadzona według Metody Krakowskiej obejmuje następujące elementy:
- terapię słuchową w oparciu o program „Słucham i uczę się mówić”
- stymulację naśladowania mowy ze wsparciem Gestów Artykulacyjnych oraz Manualnego Torowania Głosek
- terapię funkcji wzrokowych
- Symultaniczno-Sekwencyjną Naukę Czytania
- budowanie kompetencji komunikacyjnej i językowej poprzez prowadzenie Dziennika Wydarzeń
- diagnozę dominacji stronnej, umożliwiającej wybór dominującej ręki
- stymulację zabawy
- stymulację funkcji lewej półkuli mózgu
- terapię zachowań społecznych
- stymulację funkcji motorycznych i manualnych
- stymulację przetwarzania bodźców smakowych, zapachowych i dotykowych
- stymulację pamięci
- ćwiczenia kategoryzacji
- ćwiczenia myślenia sytuacyjnego i przyczynowo-skutkowego
- ćwiczenia myślenia przez analogię
Ważne założenia Metody Krakowskiej®
- Nadrzędnym celem terapii jest zbudowanie w umyśle dziecka systemu językowego i komunikacyjnego.
- Terapia neurobiologiczna to terapia stymulująca rozwój wszystkich funkcji poznawczych dziecka, bez względu na rodzaj zaburzenia, nawet jeśli to jest „tylko” dysleksja.
- Nauka jest najważniejszą metodą symulacji dziecka. Zdolność mózgu do uczenia się jest nieograniczona, dlatego należy wspierać rozwój funkcji poznawczych i niwelować braki wynikające z różnorakich zaburzeń.
- W terapii powinna brać udział cała rodzina. Ponieważ dom rodzinny i najbliższe otoczenie jest środowiskiem, które ma największy wpływ na rozwój dziecka, warto aby wszyscy członkowie rodziny znali, rozumieli i umieli stosować zasady Metody Krakowskiej.
- „Sesje stolikowe” – to metoda pracy z dzieckiem podczas terapii.
- Konsekwencja i determinacja rodziców to nieodzowny element determinujący powodzenie terapii.
- W terapii należy wziąć pod uwagę realne możliwości dziecka, odnośnikiem jest nie wiek fizyczny dziecka, a jego wiek umysłowy.