Dzieci rozwijają się w swoim własnym, indywidualnym tempie. Każdy człowiek ma inny układ nerwowy, kompetencje intelektualne i predyspozycje genetyczne. Pomoc rodziców w stymulowaniu rozwoju dziecka jest bardzo ważna. Tak dzieje się również w procesie nauki czytania. Jedno dziecko zacznie płynnie czytać w wieku 6 lat, u innego proces ten wystąpi 2 lata później. Niekiedy rodzice wywierają na sobie i na dzieciach niepotrzebną presję zniechęcając w ten sposób dziecko do dalszej nauki.
Przyczyny problemów z czytaniem:
Problemy z nauką czytania u dziecka są bardzo indywidualną kwestią. U jednych dzieci odpowiedzialne za to będą specyficzne problemy edukacyjne związane z zaburzeniem funkcjonowania mózgu i niepełnosprawnością intelektualną. Zanim jednak zajmiemy się tą diagnozą, warto na początek sprawdzić podstawowe kwestie np. czy dziecko prawidłowo widzi – warto wówczas udać się do okulisty lub optometrysty. Warto sprawdzić także, czy dziecko słyszy. Tutaj wskazana będzie wizyta u audiologa lub laryngologa. Kolejnym aspektem jest zwrócenie uwagi na otoczenie dziecka. Czy nauka czytania odbywa się w bezpiecznym dla niego miejscu. W aspekcie psychologicznym przestrzeń, w którym przebywa dziecko ma ogromne znaczenie. Trudno bowiem przyswajać nowe informacje będąc narażonym na stres.
Objawy problemu z nauką czytania:
Jeśli dziecko ma w domu odpowiednie warunki do nauki czytania, zapewnione wsparcie rodzica/ nauczyciela warto je obserwować i zanotować sobie najbardziej zastanawiające nas kwestie. Objawy mogą być zróżnicowane. Należą do nich między innymi problemy z koncentracją, kłopot z analizą i syntezą wzrokową, trudności z rozpoznawaniem i nazywaniem liter i sylabizowaniem.
Co pomoże dziecku w nauce czytania?
1) Wspólne czytanie.
Zachęćmy dziecko do czytania książek. Rozwija to bardzo wyobraźnie i ćwiczy rozumienie tekstu. Po czytaniu dopytujmy, co wydarzyło się w tej opowieści? Zachęcajmy w ciekawy sposób dziecko do odpowiedzi (Ojej, gdzie poszedł teraz chłopiec?). Pokazujmy obrazki i litery tak, aby dziecko oswoiło się z graficznym zapisem danej litery.
2) Rytuały związane z czytaniem.
Razem z dzieckiem stwórzcie swój własny rytuał, który będzie towarzyszył wam podczas czytania książek. Możecie ustalić, że czytacie codziennie przed snem przez określoną ilość czasu. Nie nakłaniamy wówczas do czytania przez dziecko długiego tekstu, niech będzie to dla niego przyjemność.
3) Pochwała za najmniejszy postęp.
Pochwały są bardzo ważne. Są one motywujące dla dziecka. Niekiedy trudno dostrzec nam najmniejszy progres, jednak starajmy się chwalić dziecko za najmniejszy sukces. Spróbujemy zauważyć, że udało mu się przeczytać dłuższy tekst, że zapamiętuje coraz więcej liter. Pochwała daje ogromną dawkę motywacji.
4) Regularność.
W uczeniu się każdej nowej umiejętności bardzo ważna jest regularność. Tak jest także podczas nauki czytania. Bądźmy regularni. Starajmy się wygospodarować codziennie choć po parę minut. Przyniesie to większy sukces niż godzinne siedzenie przed książką raz w tygodniu.
5) Skojarzenia.
Podczas nauki liter czy sylab warto zastosować skojarzenia. Niekiedy dzieci miewają problem z graficznym zapisem danej litery. Warto wypróbować wówczas, aby dziecko miało skojarzenie z daną literą. Przykładem może być litera U możemy wypróbować powiedzenie – U jak Ula.
Źródła:
„Jak nauczyć małe dziecko czytać” Glenn Doman, Janet Doman
Problemy z czytaniem. Jak pomóc dziecku w nauce czytania?swierszczyk.pl
„Trening słuchowy” Magdalena Krawczun