Na początek wyjaśnijmy niewtajemniczonym, czym jest pionizacja języka. Warto wiedzieć, że umiejętność unoszenia języka do góry jest nam potrzebna już od pierwszych chwil życia – maluch ssąc pierś matki unosi przednią część języka do góry, aby po dociśnięciu jej do
Wprowadzenie Odstawienie smoczka to często jedno z większych wyzwań, przed jakimi stają rodzice małych dzieci. Choć smoczek może być świetnym narzędziem uspokajającym, jego długotrwałe używanie może prowadzić do problemów logopedycznych i ortodontycznych. W tym artykule przedstawimy sprawdzone metody, które pomogą
Wyniki najnowszych badań udowadniają, że dzieci uczą się języka ojczystego już w brzuchu mamy. Po urodzeniu rozpoznają jego melodię, intonację, uspokajają się przy znanych sobie brzmieniach i są na nie wyczulone. Rola środowiska w opanowywaniu języka jest niezwykle istotna. Małe
Wędzidełko podjęzykowe idąc za E. M. Skorek to „miękki twór włóknisty, pokryty błoną śluzową, łączy w linii środkowej dolną powierzchnię języka z dnem jamy ustnej. Uwidacznia się przy próbie podniesienia języka do podniebienia, przy próbach „przyssania” języka . Prawidłowo rozwinięte
Podniebienie gotyckie jest wada wrodzoną i ma uwarunkowania genetyczne. Charakteryzuje się ono nieprawidłowym kształtem podniebienia twardego, które jest bardzo wąskie i wysoko wysklepione. Często towarzyszy tej wadzie zwężenie szczęki. Nazwa tej wady pojawiła się na skutek podobnego wyglądu do wysokich
Dlaczego dziecko ssie kciuk? Czy wkładanie rączek do buzi naprawdę jest tak karygodne i należy mu to uniemożliwiać? Spokojnie, rodzicu ssanie to jedna z pierwszych czynności, których uczy się dziecko. Już w łonie matki, można zaobserwować dzieci trzymające w buzi
Oddychanie jest podstawowym mechanizmem życiowym umożliwiającym organizmom dostarczenie tlenu do komórek i usuwanie dwutlenku węgla. Jest kluczowym elementem metabolicznych reakcji chemicznych, które zachodzą w komórkach i umożliwiają przetrwanie oraz właściwe funkcjonowanie. Wyróżniamy dwa tory oddechowe: ustny i nosowy. Ten pierwszy
Dziecko rozmawiające i mówiące tylko z jedną lub dwoma osobami, a podczas zabaw z rówieśnikami i zadań w przedszkolu lub szkole milczy? To czas kiedy rodzice są zaniepokojeni – dlaczego ma niechęć do rozmowy z innymi ludźmi? To może być
Zmysły umożliwiają odbieranie bodźców z otoczenia. Wszystkie przyczyniają się do harmonijnego rozwoju człowieka, kształtują również prawidłowy rozwój językowy. Właściwe funkcjonowanie wszystkich zmysłów bierze udział w polisensorycznym kształtowaniu się pojęć, a nieprawidłowa praca na poziomie któregoś z nich powoduje zaburzenia rozwoju
Integracja sensoryczna (SI) to proces, który pozwala nam zrozumieć, interpretować i reagować na bodźce z naszego otoczenia. Jest to skomplikowany mechanizm, który umożliwia nam poradzenie sobie z różnymi doznaniami sensorycznymi, takimi jak dotyk, wzrok, dźwięk, smak i zapach. Dla większości